Analiza i Doradztwo

Prawidłowo wykonana analiza potrzeb biznesowych oraz na jej podstawie specyfikacja wykonawcza są w głównej mierze decydującym czynnikiem powodzenia przy tworzeniu systemu informatycznego. 

Według przeprowadzonych badań, najistotniejszymi elementami niezbędnymi do powodzenia projektów informatycznych są:

  • dobra komunikacja pomiędzy wszystkimi uczestnikami projektu,
  • prawidłowo zebrane i uszczegółowione wymagania i cele projektu,
  • odpowiednie zaangażowanie przyszłych użytkowników

Przed przystąpieniem do właściwych prac analitycznych HIT Enterprises uzgadnia z klientem podstawowe założenia i wymagania projektu

(poniżej przykładowa charakterystyka):

  • Analiza potrzeb i modelu biznesowego klienta obejmujących procesy, których ma dotyczyć informatyzacja
  • Opracowanie studium zakresu funkcjonalnego nowego systemu informatycznego,
  • Propozycja rozwiązań technologicznych i sprzętowych,
  • Wykonanie szczegółowej specyfikacji wykonawczej opisującej implementowane procesy biznesowe, model danych oraz interfejs użytkownika.

Uczestnicy i ich zakres odpowiedzialności są zależne od skali samego projektu

  • Komitet sterujący (ze strony klienta)
    • powołanie do życia samego projekt,
    • powołuje kierownika projektu,
    • odpowiada za ogólną kontrole nad przebiegiem projektu,
    • ostatecznie zatwierdza projekt,
       
  • Kierownik projektu (ze strony klienta)
    • pracuje z głównymi użytkownikami i kierownikiem zespołu projektowego w celu określenia wymagań,
    • uczestniczy w procesie modelowania,
    • kontroluje prace zespołu projektowego poprzez regularne spotkania z zespołem,
    • opiniuje projekt
       
  • Kierownik zespołu projektowego (ze strony HIT)
    • współpracuje z kierownikiem projektu i głównymi użytkownikami w celu określenia wymagań,
    • odpowiada za właściwe odwzorowanie wymagań w modelu systemu,
    • kontroluje pracę zespołu projektowego poprzez codzienne spotkania z zespołem,
       
  • Zespół projektowy (klient + HIT)
    • tworzy model systemu,
    • tworzy projekt systemu,
       
  • Kluczowi użytkownicy (klient)
    • współpracują z kierownikiem projektu i zespołu projektowego w celu określenia wymagań,
    • weryfikują (testują) poprawność stworzonego prototypu/projektu ze swoimi wymaganiami.

  • pomieszczenie do spotkań i pracy,
  • materiały konferencyjne (flipchart, rzutnik, notatniki, itp.),
  • komputery,
  • oprogramowanie,
  • wiedza uczestników projektu

Planowane prace nad stworzeniem szczegółowej specyfikacji systemu oparte są zwykle o model kaskadowy z iteracjami, rozszerzony o elementy prototypowania i techniki adaptacyjne (zwinne – ang. agile):

Wybór metodologii opiera się na założeniu, że klient jest w stanie precyzyjnie określić wymagania. Typowe wady modelu kaskadowego zostają wyeliminowane poprzez wprowadzenie metodyk zwinnych, iteracji i częstych kontaktów z klientem oraz przez rozszerzenie o metodę prototypowania.

W wyniku przeprowadzonych prac analityczno-projektowych, klientowi jest dostarczana dokumentacja (w formacie MS Office) zawierająca:

  • zebrane wymagania,
  • modele biznesowych przypadków użycia,
  • proponowaną platformę sprzętową i konfigurację środowiska,
  • modele danych,
  • projekt interfejsu użytkownika.

Po zatwierdzeniu podstawowych założeń, rozpoczynają się prace analityczne, które zwykle dzielą się na nastepujące etapy:

Cele tego etapu:

  • określenie obszarów biznesowych, które będą podlegały analizie i modelowaniu,
  • uzgodnienie zakresu prac dotyczących tego i następnych etapów,
  • zdefiniowanie efektów jakich oczekuje klient od zespołu projektowego.
Główne działania tego etapu:
  • zapoznanie się z charakterem i strukturą organizacji klienta,
  • oszacowanie potrzeb klienta w zakresie procesów, które mają być analizowane,
  • wstępne stworzenie Słownika Biznesu zawierającego terminy i definicje, którymi będą ze zrozumieniem posługiwały się obie strony,
  • wstępne ujęcie odkrytych podczas tego etapu reguł biznesowych w dokumencie Scenariusze Procesów Biznesowych

Cele tego etapu:
  • identyfikacja procesów biznesowych z analizowanego zakresu oraz powiązanych z nimi elementów organizacji klienta,
  • kategoryzacja zidentyfikowanych procesów pod kątem wymaganego poziomu szczegółowości ich opisu.
Główne działania tego etapu:
  • dokładniejsze określenie zakresu istotnych procesów biznesowych podlegających analizie na dalszych etapach,
  • wstępne stworzenie listy biznesowych przypadków użycia (business use case),
  • wstępne stworzenie listy encji  (entity) biznesowych (np. projekt, kosztorys, oferta) oraz aktorów (np. handlowiec) biorących udział w uogólnionych przypadkach użycia,
  • ewentualne uzupełnienie Słownika Biznesu,
  • stworzenie planu szczegółowej analizy i opisu biznesowych przypadków użycia.

Cele tego etapu:
  • szczegółowa identyfikacja i opis biznesowych przypadków użycia z uwzględnieniem ról i zdarzeń pomiędzy aktorami i encjami,
  • szczegółowy opis encji, aktorów i zdarzeń biznesowych,
  • weryfikacja stworzonych modeli pod kątem zgodności z oczekiwaniami klienta.
Główne działania tego etapu:
  • szczegółowa analiza przypadków biznesowych, definicja wymaganych encji i aktorów do zrealizowania danego przypadku,
  • określenie warunków wymaganych do rozpoczęcia danego przypadku oraz produktów jego zakończenia,
  • słowny i/lub graficzny opis scenariuszy,
  • ewentualna aktualizacja Słownika Biznesu

Cele tego etapu:

  • użycie prototypów do potwierdzenia wymagań systemowych,
  • proste testowanie przypadków użycia na prototypach,
  • akceptacja prototypu interfejsu użytkownika.
Główne działania tego etapu:
  • wybór najmniej rozpoznanych wymagań i przypadków,
  • wybór kluczowych i/lub najczęściej powtarzalnych elementów interfejsu użytkownika,
  • wykonanie prototypów graficznych i/lub funkcjonalnych,
  • praca z prototypami, ich modyfikacja i uszczegółowienie,
  • zatwierdzenie prototypów

Cele tego etapu:

  • podjęcie decyzji, czy technologia implementacyjna może być wybrana już na tym etapie,
  • czy technologia implementacyjna ma mieć wpływ na projekt wykonawczy (projekt „pod technologię” – np. aplikacja desktop vs. Aplikacja WEB) 
Główne działania tego etapu:
  • analiza wymagań biznesowych mogących mieć wpływ na wybór technologii,
  • sprawozdanie 

Cele tego etapu:

  • zatwierdzenie stworzonych modelów biznesowych w celu ich dalszego wykorzystania przy tworzeniu prototypów i specyfikacji implementacyjnych.
Główne działania tego etapu:
  • analiza i „testowanie” na realnych przypadkach sporządzonych modeli biznesowych,
  • korekta i uszczegółowienie modeli, które tego wymagają,
  • ewentualna aktualizacja Słownika Biznesu.

Cele tego etapu:

  • stworzenie implementacyjnego projektu struktury danych.
Główne działania tego etapu:
  • szczegółowe zdefiniowanie atrybutów encji biznesowych na podstawie biznesowych przypadków użycia,
  • zdefiniowanie relacji pomiędzy encjami na podstawie biznesowych przypadków użycia.

Cele tego etapu:

  • stworzenie implementacyjnego projektu interfejsu użytkownika.
Główne działania tego etapu:
  • określenie i ustandaryzowanie powtarzalnych elementów interfejsu użytkownika,
  • stworzenie szablonów interfejsu zawierających ustandaryzowane elementy,
  • szczegółowe zaprojektowanie wyglądu i funkcji interfejsu użytkownika na podstawie biznesowych przypadków użycia.

Cele tego etapu:

  • zatwierdzenie stworzonego projektu implementacyjnego w celu późniejszego przekazania go jako specyfikacji wykonawczej.
Główne działania tego etapu:
  • analiza i „testowanie” na realnych przypadkach,
  • korekta i uszczegółowienie modelu danych i/lub projektu interfejsu oraz modeli biznesowych, które tego wymagają,
  • ewentualna aktualizacja Słownika Biznesu.